2012. május 25., péntek

Darázsfészek


Nagyon rég ettem igazi, finom darázsfészket. Mindkét nagymamám isteni darázsfészkeket sütött, még az ízük a számban van.

A receptet Gergely Éva "Erdélyi ízek" c. könyvéből vettem, annyi csavarással, hogy több cukrot tettem bele - nekem kevésnek tűnt a receptbéli adag - és megspékeltem darált dióval is. Tudom, hogy nem kötelező tartozéka a darázsfészeknek, de ettől még finomabb lett:)




Hozzávalók:
  • a tésztához:
1/2 kg liszt
3 tojássárga
3 dkg élesztő
2 dl tej
kevés só
  • a töltelékhez:
15 dkg vaj
25 dkg cukor
2 vaníliás cukor
2 marék darált dió
  • a locsoláshoz
2 dl cukrozott tej

Az élesztőt kevés langyos tejben futtassuk fel. Ne felejtsünk el tenni bele egy kevés cukrot és a tetejére kevés lisztet, legyen amibe megkapaszkodni a kovásznak.

A kovászt hozzáadjuk a liszthez, beledolgozzuk egyenként a 3 tojássárgát, adunk hozzá egy csipet sót és addig gyúrjuk, amíg kellően puha tésztát nem kapunk. Egyébként nem jelent ez hosszú időt, de ha valaki nem akar vele pepecselni, dobja a gépbe, hadd dagassza az.

Hagyjuk a tésztát a tálban - ez kellően nagy legyen, mert keleszteni fogunk, amikor is a tészta térfogata megnő, kellő nagyságú edény hiányában pedig kimászik.

Letakarva meleg helyen kelesszük egy fél órát.

Nyújtsuk ki a tésztát egy sütőpapírra, tegyünk egy másik lapot a tetejére és jöhet a nyújtás. Kb. 1 cm vastag lapot kell kapjunk.
A vajat keverjük habosra a cukorral, majd kenjük be jó vastagon vele a tésztánkat.
A darált dió következik, vele szórjuk be a vajas felületet.

Az alsó sütőpapírt használjuk a feltekeréshez, igyekezzünk minél szorosabban feltekerni a tésztát. Akkor mutatós, ha sok benne a tekerés.

Éles késsel vágjunk 2-3 cm vastagságú szeleteket a rúdból, majd egy sütőpapírral kibélelt - eredeti recept szerint egy nagyobb kivajazott edénybe - tepsibe tegyük egymás mellé, fektetve.
Hagyjuk kelni egy órát.

A sütőt melegítsük elő és közepes hőfokon hagyjuk sülni, amíg nem kezdenek el pirulni.
Mivel tettünk bele diót is, figyeljünk arra, hogy hamarabb odaéghetnek.

Mielőtt kivennénk, keverjük be a cukros tejet - ebbe az adagba én 5 ek cukrot tettem és egy zacskó vaníliás cukrot - vegyük ki óvatosan a sütőből és bőségesen locsoljuk meg mindegyik fészket, majd gyorsan toljuk vissza pár perc erejéig.

A recept a végén még vaníliás porcukrot is ír, amivel melegen meg lehet szórni, én ezt kihagytam.
Miután kihültek, tegyük süteményes vagy műanyag dobozba, mert hamar kiszáradnak.
Én harmadnap főztem egy kis vaníliás pudingot, azzal nyakon öntöttem és kész is volt a rögtönzött aranygaluska:)

Jó étvágyat:)


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése